Κυριακή, 11 Μαρτίου 2012

Μεσάζοντες και MLM

Δράπτωμε της ευκαιρίας για αναφέρω έναν παραληλησμό που μου ήρθε στο μυαλό βάση των τελευταίων εξελίξεων. 
Τις τελευταίες εβδομάδες γίνετε όλο και ποιό έντονη η συζήτηση για τις προμείθιες και το πόσο ανεβάζουν τις τιμές των προϊόντων οι μεσάζοντες. Κάτι με τους γαλακτοπαραγωγούς πριν χρόνια που έχειναν το γάλα τους στο σύνταγμα, κάτι με τους παραγωγούς ντομάτας, ροδάκινων και πρόσφατα με τις πατάτες. Αυτό που δεν έκαναν τόσα χρόνια οι παραγωγοί ήταν να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους και δοκιμάσουν οι ίδιοι τις δυνάμεις τους. Καιρός ήταν λοιπόν να τολμήσουν. Ας δούμε όμως τι συμβένει σε ένα προϊόν και πώς αυτό τελικά φτάνει στον καταναλωτή, ή πως θα έπρεπε να φτάνει στον καταναλωτή. Θα προσπαθήσω να το παρουσιάσω με γραφήματα για να είναι ποιο κατανοητό.

Το κάθε προϊόν ξεκινάει από ένα παραγωγό. Δηλαδή αυτόν που χρηματοδοτεί το προϊόν είτε είναι πατάτα είτε είναι κολόνια, ή οτιδήποτε. Το προϊόν αυτό τώρα θα πρέπει να περάσει ποιοτικούς ελέγχους, να συσκευαστεί, να πάρει όνομα (brand). Εν συνεχεία θα πρέπει να βρεθεί ο πρώτος μεσάζοντας όπου συνήθως είναι ο χονδρέμπορος (είτε τοπικού χαρακτήρα βάση νομού, είτε βάση χώρας αν είναι εισαγόμενο το προϊόν, πολλές φορές υπάρχουν και οι δύο στα εισαγόμενα προϊόντα). Αμέσως μετά θα πρέπει να βρεθούν σημεία πώλησης των προϊόντων. Αυτό από μόνο του συνεπάγετε επιπλέον κόστος στην τελική τιμή του προϊόντος καθώς ο κάθε πωλητής έχει το δικό του κοστολόγιο. Στο τέλος αυτής της αλυσίδας είναι τα μικρομάγαζα τα οποία δεν καταφέρνουν σχεδόν ποτέ να έχουν τιμές χαμηλότερες των μεγάλων καταστημάτων λόγο μικρότερων προαγορών. Τελικά φτάνουμε στον καταναλωτή όπου ένα προϊόν απευθύνετε για κατανάλωση.
 

Κλασικό Κανάλι Διανομής                                                                  Κανάλι Διανομής Προϊόντων
          Προϊόντων                                                                                                 Μέσω MLM

Παραγωγός                                                                                           Παραγωγός - Ποιοτικός Έλεγχος

Ποιοτικός Έλεγχος                                                                              Συσκευασία-Ονοματοδοσία/ Brand

Συσκευασία
Ονοματοδοσία / Brand

Διαφήμηση                                                                                                 

Εισαγωγέας / Χονδρέμπορος
Λιανέμπορος

Πελάτης                                                                                                          Συνεργάτες - Πελάτες


Στο MLM το προϊόν ολοκληρώνει τα πρώτα 4 βήματα στο ίδιο το εργοστάσιο άρα πολύ ποιο οικονομικά εφόσον είναι καθετοποιημένη η παραγωγή. Δεν υπαρχει η διαφήμηση καθώς λειτουργεί βάση συστάσεων (για να συστήσουμε ένα προϊόν σε κάποιο φίλο ή συγγενή σίγουρα θα πρέπει να είναι πολύ καλό και να κάνει ότι υπόσχετε) κάτι που πρoϋποθέτει το υψηλό στάνταρ ποιότητας. Έτσι παραλείποντας 3-4 στάδια μεσολαβητών αγοράζουμε οικονομικότερα. Ίσως και κάτι παραπάνω αν το επιλέξουμε, αφού υπάρχει σύστημα αμοιβών για κάθε σύσταση. Είναι κακό αυτό;
Τελικά αυτό που αλλάζει την τιμή είναι τα χέρια που περνάει ένα προϊόν και αυτό που έκαναν οι παραγωγοί πατάτας πρόσφατα μιμήται κατά πολύ ένα από τους ποιό παρεξηγημένους τρόπους διάθεσης των προϊόντων. Το MLM. Το κακό με την πατάτα είναι ότι δεν υπάρχουν πιστοποιήσεις για την τελική ποιότητα τους. Το λέω γιατί πρόσφατα αγόρασα τέτοιες πατάτες και οι μισές καταλήγουν για πέταμα. Είναι μετρίου έως χαμηλής ποιότητας. Το ίδιο συμβαίνει και με διάφορες εταιρείες MLM. Άλλες σέβονται τον καταναλωτή άλλες όχι. Πάντως το δοκίμασα και αυτό και μπορώ να πώ ότι τουλάχιστο βρήκα έστω μια εταιρεία που είναι οκ σε αυτά που υπόσχετε, με πιστοποιημένα προϊόντα και αρκετά επώνυμα. Άρα το να αγοράζει κάποιος από την παραγωγό εταιρεία είναι σίγουρα ποιο οικονομικό από ότι να πάει στο λιανεμπόριο.
Υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα εταιρειών που επέλεξαν αυτό το σύστημα στα πρώτα τους βήματα προς την επιτυχία. Γιατί όχι και εμείς;  


 Πρόσφατα η εταιρεία που παρέχει την υπηρεσία του DROPBOX χρησιμοποίησε το MLM προκειμένου να αυξήσει την πελατεία της προσφέροντας περισσότερο χώρο αποθήκευσης για κάθε σύσταση που θα της γινόταν, εφόσον κατέβαζε ο φίλος μας την εφαρμογή. Δηλαδή αμοιβή για την σύσταση. Υπάρχει κάτι κακό εδώ;
Εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας πρόσφεραν δωρεάν πάγια και έκπτωση για κάθε σύσταση που έκανε ένας πελάτης τους. Μας θυμίζει κάτι και αυτή η περίπτωση; 
Όλοι οι μεγάλοι κολοσσοί έτσι ξεκίνησαν. Αυτή την μέθοδο ακολούθησαν και πέτυχαν εφόσον οι υπηρεσίες τους και τα προϊόντα τους ανταποκρίνονταν σε αυτά που υποσχόντουσαν. Τουλάχιστο στις περισσότερες περιπτώσεις.
Στην Ουγγαρία, το MLM έχει ΚΑΔ στην εφορία. Είναι επάγγελμα δηλαδή. Είμαι λέει ο Ούγγρος MLMer!!! Μάλιστα έχει και τρία επίπεδα. Πόσο προηγμένα μυαλά μπορεί να είναι εκεί;


Φυσικά έχουν ακουστεί πολλά για τον τρόπο λειτουργίας του MLM αλλά και για ποιό πράγμα στην Ελλάδα δεν έχουν ακουστεί. Αφού όλοι έχουν άποψη, χωρίς όμως να έχουν γνώση. Επειδή κάτι άκουσαν από κάποιον, επειδή οι ίδιοι δεν κατάφεραν κάτι, ή δεν είχαν κάποιον να τους δείξει το σωστό τρόπο ή τους έδειξαν τον λάθος τρόπο. Γιατί ακόμα και εδώ υπάρχει το σύνδρομο του εύκολου χρήματος.


Είναι όμως έτσι;
Προσωπικά πιστεύω ότι είναι όπως το σχολείο. Σε μια τάξη υπάρχουν 30 μαθητές. Ενώ όλοι οι μαθητές ακούν το ίδιο μάθημα και κάνουν τις ίδιες ασκήσεις, δεν πάνε όλα τα παιδιά πανεπιστήμιο. Ούτε όλα τα παιδιά γίνονται κορυφαίοι σε κάτι. Ναι σίγουρα υπάρχουν φυσικά χαρίσματα, αλλά υπάρχει και η διαφορετική προσπάθεια του κάθε μαθητή. Έτσι, όσο περισσότερο προσπαθεί ένας μαθητής τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να πετύχει κάτι από αυτά που επιθυμεί. Δυστυχώς μάθαμε σαν Έλληνες ότι μόνο με «μέσω» επέτυχε  κανείς κάτι. Ο μαθητής στο σκονάκι, την αντιγραφή και με το γλείψιμο των καθηγητών. Ο φοιτητής με τις κομματικές νεολαίες που μοιράζουν θέματα, και ο "ώριμος" νέος με το μέσω του μπάρμπα από την Κορώνη για μια θέση στο δημόσιο.
Αλλά ας αναρωτηθούμε γιατί όταν προσπαθεί κάποιος μόνος του στο εξωτερικό καταφέρνει πολλή περισσότερα χωρίς μέσω;
Αν ρωτήσετε παιδιά που έφυγαν μόνα τους στο εξωτερικό, μόνοι τους κατάφεραν να πετύχουν επειδή πίστευαν στον εαυτό τους και δεν περίμεναν το μέσω ή τις επιδοτήσεις... δηλαδή τον εύκολο τρόπο.
Μήπως τελικά αυτό είναι που λείπει από τον κόσμο;
Η πίστη σε αυτό που κάνουμε.
Ίσως και ο φθόνος που έχουμε για αυτούς που πέτυχαν σε κάτι που εμείς φτύσαμε στο παρελθόν ή φτύνουμε ακόμα γιατί δεν μπορούμε να το καταλάβουμε.
Πηγή:  http://tlikoudis.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου